Proč chceme rodné číslo, občanku a další doklad

Sdílejte:
22. 11. 2018

Často se nás ptáte, k čemu potřebujeme vaše rodné číslo, občanský průkaz a další doklad. Jednoduchá odpověď zní: nařizují nám to zákony a současně je to náš příspěvek k vaší bezpečnosti. K čemu nám tyto údaje slouží?

Rodné číslo

Rodné číslo je nenahraditelnou pomůckou, kterou lze evidovat jednu osobu napříč všemi úřady, organizacemi a firmami. A co je důležité – rodné číslo se po celý život nemění. Můžete se přestěhovat, změnit si po svatbě nebo na vlastní žádost jméno, můžete věkem nebo zásahem plastického chirurga změnit svoji podobu, ale rodné číslo budete mít stále stejné. Současně je rodné číslo pouhým identifikátorem – skvěle pomůže při evidenci, ale samo o sobě nestačí třeba pro uzavření smlouvy nebo prokázání vaší totožnosti.

A k čemu potřebujeme rodná čísla uživatelů Richeeho my? Jednak nám to nařizuje zákon. A jednak je i pro nás výbornou pomůckou pro evidenci klientů.

Dva doklady

Občanka je základem při ověřování totožnosti klienta. A pochopitelně je potřeba jak při jednání na pobočce, tak při on-line sjednávání smlouvy, třeba na využívání appky nebo na běžný účet.

Další doklad 

Druhý doklad je potvrzením vaší identity. Jde o síto, ve kterém by se chytil podvodník, který vaši občanku třeba okopíroval při ubytování v hotelu. V takových případech se totiž prokazujete jen jedním dokladem a podvodník druhý nebude mít. Samozřejmě také kontrolujeme, zda předložené doklady nejsou v databázi neplatných, kam se dostanou průkazy ztracené, odcizené nebo z jiného důvodu zneplatněné. Dva platné doklady jsou pojistkou, že s námi jednáte skutečně vy, a ne někdo jiný.

Na jaké zákony se odvoláváme?

Základem je v našem případě zákon č. 370/2017 Sb., o platebním styku, který vešel v platnost 13. ledna 2018 a který do českého prostředí implementuje evropskou směrnici PSD2. Pokud máte zájem, můžete si na oficiálních stránkách evropské komise celou směrnici prostudovat.

On-line nebo off-line?

S předložením občanského průkazu a dalšího dokladu na úřadě nebo na pobočce banky nemají klienti problém. Jednoduše je to zažitá praxe, kterou znaly a bez problémů využívaly generace před námi. On-line služby jsou ale pro mnoho lidí novinkou. A tak nejen banky, ale i další firmy často narážejí na problém: noví klienti nechtějí při sjednávání smluv vkládat na web nebo do aplikace své osobní údaje nebo kopie svých dokladů. Přitom jde o zcela stejnou situaci, jen přitom není potřeba fyzická přítomnost žadatele v kanceláři úředníka nebo u bankéře na pobočce.

Častou obavou při on-line sjednávání je nedostatečná bezpečnost. To možná platí pro běžné aplikace, kde leckdy stěží zjistíte, kdo je provozovatelem a jaké jsou garance nakládání s vašimi osobními údaji. Jenže Richee není běžná aplikace. Patří bance. Pracuje s financemi. A je pod důslednou kontrolou. V Richeem se o své osobní údaje bát nemusíte.

Sdílejte:
Témata:
Nepromeškejte žádnou důležitou zprávu

Přihlaste se k odběru novinek o aplikaci Richee

Odesláním tohoto formuláře souhlasíte s využitím zadaných osobních údajů pro kontaktování a zasílání novinek o webu a aplikaci Richee. Osobní údaje jsou zpracovávány v souladu s našimi zásadami.
Sleduj
BLOG